Jak na založení datové schránky pro OSVČ

Stručný a jednoduchý návod, jak si založit datovou schránku pro živnostníky (OSVČ).

Rozhodnutí, založit si datovou schránku, jsme udělal již před půl rokem. Ale protože jsem ji nepotřeboval zas tak nutně, úspěšně jsem to, stále odkládal. Vzpomněl si na to vždy, když jsem podával přiznání k DPH nebo když jsem musel na poštu kvůli dopisu od Finančního úřadu, scoiálky apod.

Co budete potřebovat

Založit si datovou schránku pro živnostníky bylo nakonec jednodušší, než jsem čekal, a lituji, že jsem to neudělal dávno. Stačí vám vlastně jen dvě věci:

  1. IČ (dříve IČO)
  2. Občanský průkaz

S tímhle zajdete na nejbližší poštu a tam to s vámi celé vyřídí. Nevyplňujete žádný formulář, jen jim dáte IČ a občanku. Za 5 minut máte žádost o založení datové schránky  podanou a do 3 dnů vám přijdou e-mailem přihlašovací údaje.

Je několik dalších způsobů zřízení datové schránky, ale proč to dělat složitě, když stačí zajít na poštu.

  Podnikání na internetu 7 komentáře

7 komentářů u Jak na založení datové schránky pro OSVČ

  1. kukulich napsal:

    Je dobrý si rovnou založit i druhou datovou schránku jako fyzická osoba (tedy bez IČa), kam ti můžou psát úřady, které s tebou nebudou komunikovat jako se živnostníkem.

  2. @kukulich: Takže když mám datovou schránku jako „podnikající fyzická osoba“, úřady mi do ní nemusí posílat věci týkající se neživnostenských věcí?

  3. kukulich napsal:

    Nejenom nemusí, ale také to ani neumí, protože tvou datovou schránku nenajdou v registru osob, právě proto, že není pro fyzickou osobu ale pro podnikající fyzickou osobu. Osobně vyzkoušeno. Mám teď kvůli tomu dvě datové schránky.

  4. @kukulich: Díky za odpověď, zřídím si tedy i druhou ds.

  5. paranoiq napsal:

    platí tedy i obráceně, že můžu mít schránku osobní, aniž bych měl podnikatelskou? (jsem zásadně proti *nucené* elektronizaci agendy podnikatelů, ale osobní schránku bych uvítal)

  6. kukulich napsal:

    @paranoiq Ano, stačí při žádosti nezadat IČO, tedy nechat si zařídit schránku pro fyzickou osobou. S IČO bys měl schránku pro podnikající fyzickou osobu.

  7. tdvorak napsal:

    Ještě pár postřehů k datovým schránkám:

    – extra důkladně zkontrolujte e-mail, na který si necháváte poslat úvodní přihlašovací údaje. Mě slečna přepsala do formuláře …@gmail.CZ namísto COM. Chybu jsem přehlédl a musel tedy znovu na nejbližší czechpoint (cca 250 km daleko) fyzicky znovu.

    – Nespoléhat na to, že na czechpointech vědí co a jak. Když jsem přijel řešit chybně zadaný e-mail, nedovedli si s věcí poradit a vydat mi nové údaje (přes usilovnou snahu a několik formulářů). Povedlo se až na třetí návštěvu czechpointu, kdy jsem měl přesně vypsáno, jaké úkony požaduji a co kam zadat. Podpora na telefonu nikdy nepomohla, dokola opakují nutnost dostavit se osobně.

    – Při zániku ŽL automaticky zaniká schránka pro OSVČ. Co se děje s další komunikací mezi úřadem a vámi, těžko říct (přece jen, zánikem ŽL nezanikají všechny povinnosti).

    – Zapomenuté heslo opět znamená fyzicky navštívit czechpoint. Věc neřešitelná na dálku a ze zahraničí. Automatické vyprchání hesla se dá vypnout a snížit tak šanci na zapomenutí hesla, výměnou za (teoretickou) nižší bezpečnost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.